زمان مطالعه: 4 دقیقه

با گسترده شدن فضای وب و فراگیر شدن استفاده از تکنولوژی، کسب و کارهای نوپایی مانند فروشگاه‌ های اینترنتی به وجود آمدند که روزمره‌ترین کارها از جمله خرید کردن را برای افراد آسان تر ساختند.

چراکه فروشگاه‌ های آنلاین را می‌توان به فروشگاه‌هایی تشبیه کرد که 24 ساعته در دسترس مشتریان است و همچنین مشکلاتی از جمله ترافیک و شلوغی را ندارد.

اما برای ساخت یک فروشگاه اینترنتی و شروع یک کسب و کار آنلاین چه پارامترهایی را باید مد نظر داشت؟

قبل از شروع باید مواردی را مد نظر داشته باشیم و با توجه به آنها اقدام به ساخت وبسایت خود کنیم.
  • چه محصول یا خدمتی را می‌خواهیم ارائه دهیم؟
  • محصول مورد نظر را قبل از عرضه تست کنیم.
  • بسترهای لازم را جهت ارائه محصولات و خدمات را فراهم سازیم.

پس از اینکه محصولات و خدماتی که می‌خواهید ارائه دهید را مشخص کردید، اصلی ترین قدم  داشتن وبسایت است.

روش‌های ساخت وبسایت

  1. استفاده از فروشگاه سازها برای ساخت فروشگاه اینترنتی
    درواقع فروشگاه سازها سایت‌هایی هستند که یک پنل مدیریت در اختیار شما قرار می‌دهند و شما تنها محصولات خود را در آن وارد کرده و روش پرداخت را انتخاب می‌کنید.
  2. استفاده از CMS‌ ها (سیستم‌های مدیریت محتوا)
    از معروف‌ترین CMS‌ها می‌توان وردپرس را نام برد. می‌توانید یک وبسایت بسازید و با استفاده از امکاناتی که وردپرس در اختیار شما قرار می‌دهد آن را تبدیل به یک فروشگاه اینترنتی کنید. البته پرستاشاپ و اپن‌کارت نیز گزینه های مناسبی برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی هستند.
  3. برنامه نویسی
    راه سوم این است که می‌توانید با استفاده از زبان‌های برنامه نویسی مختلف اقدام به ساخت یک فروشگاه آنلاین اختصاصی کنید. استفاده از این روش به مراتب زمان بر و از دو روش دیگر گران تر است.
  4. سفارش طراحی و سئو سایت به گروه شهرجاب

مجوز‌های لازم

در ایران مجوز مربوط به راه اندازی فروشگاه اینترنتی نماد اعتماد الکترونیک یا ای نماد (E-Namad) است. برای دریافت این مجوز باید به سایت http://www.enamad.ir/ مراجعه کنید و مراحل ثبت نام را تکمیل کنید. این مجوز از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت اعطا می‌شود.

از دیگر مجوزها، مجوز فعالیت سازمان نظام صنفی رایانه ای است که به شرکت‌هایی اعطا می‌شود که در زمینه تجارت الکترونیک فعالیت می‌کنند.

اگر چه سایت هایی هستند که بدون مجوزهای لازم به فعالیت می‌پردازند اما توجه داشته باشید که برای مشتریان، استفاده از سایت های دارای مجوز قابل اطمینان تر است و کسب این نوع مجوز‌ها به میزان قابل توجهی موجب افزایش فروش آنلاین خواهد شد.

نصب درگاه پرداخت

یکی از مهم‌ترین بخش‌های راه اندازی یک فروشگاه آنلاین نصب درگاه پرداخت است که در واقع تکمیل کننده فرآیند خرید آنلاین و دریافت وجه محسوب می‌شود.

همچنین توجه داشته باشید که ایجاد یک درگاه پرداخت امن بر روی وبسایت از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

دریافت درگاه پرداخت به دو صورت زیر امکان پذیر است:

  • دریافت درگاه پرداخت مستقیم از بانک
    فرآیند دریافت درگاه مستقیم به دلیل پیچیدگی‌هایی که دارد مناسب برای کسب و کارهای کوچک و نوپا نیست. همچنین بانک‌ها عموما از اعطای درگاه مسقیم به افراد حقیقی اجتناب می‌کنند.
  • دریافت درگاه از شرکت‌های واسط
    در این روش امکان اعطای درگاه هم به اشخاص حقیقی و هم حقوقی وجود دارد. فرآیند به این صورت است که پرداختی‌ها ابتدا به حساب شرکت واسط واریز می‌شود و سپس با کسر کارمزد مربوطه که در قرارداد بین فروشگاه آنلاین و شرکت واسط ذکر شده است، به حساب شخص حقیقی یا حقوقی منتقل می‌شود.

یکی از درگاه‌های واسط، سایت زرین‌پال (zarinpal.com) است که خدمات و ابزارهای متنوعی برای دریافت آنلاین پول از مشتریان ارائه می‌دهد.

جذب ترافیک

از دیگر اقدامات برای راه اندازی یک فروشگاه آنلاین شناساندن آن به افراد و جامعه هدف است.

قبل از هر چیز باید توجه داشته باشید برای اینکه به راحتی بتوانید فروشگاه آنلاین خود را در معرض نمایش قرار دهید، لازم است وبسایت شما از رتبه خوبی در فضای وب برخوردار باشد تا بتواند در جست و جوی کاربران ظاهر شود.

به همین علت می توان گفت پس از راه اندازی فروشگاه اینترنتی مواردی مثل:
  • بهبود سئوی سایت
  • استفاده از محتوای مناسب و کاربر پسند
  • استفاده از روش‌های مختلف بازاریابی دیجیتال
  • و… حائز اهمیت است.

تبلیغات

تبلیغات مهم است اما در زمان صحیح. برای مثال در نظر بگیرید که شما در حال راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی هستید و تا 2 ماه آینده امکان فروش اجناس را ندارید و یا هنوز موفق به کسب مجوزهای مربوطه و یا درگاه پرداخت نشده اید.

در این حالت اگر از طرفی شروع به تبلیغات در فضاهای مختلف ‌کنید تا همزمان بتوانید ترافیک مناسبی را به وبسایت خود جذب کنید و رتبه سایت خود را بهبود ببخشید، حدس می‌زنید در این زمان چه اتفاقی می‌افتد؟ آیا شما به هدف خود خواهید رسید؟

جواب سوال خیر است! زیرا باید در نظر داشته باشید تا زمانی که فروشگاه شما تکمیل نشده و امکان ارائه محصولات و یا خدمات خود به مشتریان را ندارید، باید از هر گونه تبلیغی بپرهیزید.

همان طور که می‌دانید در هر کسب و کاری اعتماد و رضایت مشتری حرف اول را می‌زند و بهترین بازخورد از همین مشتریان حاصل می‌شود. پس اگر مشتری شما با تبلیغ جذاب شما برخورد کند و وارد وبسایت شما شود اما با یک فروشگاه خالی از محصول برخورد کند و یا امکان پرداخت نداشته باشد، دیگر هیچ گاه به آن فروشگاه باز نخواهد گشت.

چند نکته مهم

  • در تبلیغات خود شبکه‌های اجتماعی را جدی بگیرید، چرا که امروزه مردم زمان زیادی را در شبکه‌های اجتماعی سپری می‌کنند.
  • برای مشتریان این امکان را فراهم کنید که بتوانند درباره محصولات شما نظر بدهند. توجه داشته باشید که بسیاری از مردم قبل از ثبت سفارش خود در سبد خرید با مراجعه به بخش نظرات و بررسی نظر سایر کاربران خرید خود را نهایی می‌کنند.
  • در بخش توضیحات محصول هر آن چیزی که مشتری لازم است بداند را بنویسید. این کار هم موجب بهبود سئوی سایت شما می‌شود و هم این امکان را به مشتری می‌دهد تا آگاهانه تر انتخاب کند. همچنین خریدار تنها زمانی می‌تواند محصول مورد نظر را مرجوع کند که مشخصات آن با مشخصات ذکر شده مطابقت نداشته باشد.